Jeg løber hver dag

Af: Malene Hedegaard, journalist

Foto: Lars H. Laursen

Lise Baastrup har tilbragt mange eftermiddage på løbebåndet i fitnesscentret. Den daglige løbetur tuner hendes krop til at levere sit bedste, når den går på scenen. Hun trives godt med at være en timeglaskvinde med muskelkraft og lader andre om at gå op i tallet på badevægten

Hvordan varmer man stemmen op til at synge musical eller revy om aftenen? Man tager sig en rask løbetur om eftermiddagen og får svedt krop og hjerne godt igennem. I hvert fald hvis man hedder Lise Baastrup:

– Jeg har løbet i et par år nu og er blevet ret afhængig af det. Det er perfekt opvarming til forestilling om aftenen, for jeg har fundet ud af, at sådan en løbetur blødgør rygsøjlen hele vejen igennem. Det renser også ud i hovedet, og så gør åndedrættet i mit løb, at stemmelæberne varmer op på en helt naturlig måde. Så hvis jeg lægger løbeturen nogle timer inden forestilling, behøver jeg ikke stå og lave alle mulige stemmeøvelser om aftenen, jeg er bare klar, fortæller den 33-årige skuespiller.

Nille på krykker

Derfor løb Lise Baastrup konsekvent seks kilometer hver dag i forbindelse med musicalkomedien Spamalot, som spillede i Tivoli i foråret. Siden har hun slækket lidt på kilometertallet, men turen på løbebåndet er stadig en stort set daglig foreteelse. For ud over at varme stemmen op, handler det også om at forebygge eventuelle skader:

– Dansk teater er blevet mere fysisk end før i tiden. Det er i hvert fald, hvad mine ældre kolleger fortæller mig. Man kan ikke længere stå med sit dødningehoved og sit to be or not to be, tit skal man lave rullefald eller løfte på andre eller banke ind i en væg. For nogle år siden skulle jeg spille Nille i Jeppe på bjerget, og i vores version gik Nille med krykke. Så går man der med skulderen presset op hver aften i tre måneder, og det kan kroppen altså godt mærke, fortæller Lise Baastrup og betoner vigtigheden af at kende sin krop godt som skuespiller:

– Det tog nogle uger efter Nille, før skulderen kom ned på plads igen. Derfor skal man være sindssygt kropsbevidst og virkelig mærke efter, hvad ens krop kan holde til. Vide, at nu skal man huske at lave sine stræk der og der. Det er jo ikke hver dag, man har tid til to timers morgenyoga.

Jægersoldat på mission

Lise Baastrup blev verdenskendt i Danmark i 2012 som skolelæreren Hjørdis i TV2’s komediedramaserie Rita. Serien kører netop nu på fjerde sæson, men Lise Baastrup har mange andre jern i ilden end andenviolinen Hjørdis. I foråret blev det en overgang til tre jobs på en gang, da hun indspillede Rita om formiddagen, prøvede på Cirkusrevyen om eftermiddagen og spillede Spamalot om aftenen. Men sådan et program slår ikke den energiske skuespillerinde ud:

– Når det går så stærkt, må man være en jægersoldat på mission. Sådan tænker jeg om det: Man ved, at målet ligger dérude, og sådan her bliver det i x antal måneder. Man kan jo ikke have sådan et arbejdsliv hele tiden, så brænder man hurtigt ud. Men fordi jeg kender varigheden af det og ved, at jeg kan holde lidt ferie efterfølgende, så stresser det mig ikke, siger hun og fortæller, at den mest fysisk krævende rolle, hun har spillet, var i en Anne Linnet-teaterkoncert på Aalborg Teater. Der skulle hun tonse rundt i et kostume, der var tungt som en faldskærm:

– Jeg skulle spille stenengel og iførte mig hver dag et monstrum af stivere, som skulle få mig til at se statueagtig ud. Sindssygt tykt og tungt. Vi havde blandt andet en sang, hvor jeg skulle skubbe en Mercedes ind på scenen. Godt nok fik jeg hjælp af noget trækkemekanik, men jeg skulle stadig skubbe mit til og også kravle op på den og falde ned fra den. Og så skulle jeg vælte rundt på en scene helt dækket af granuleret kork. Der var kroppen godt nok træt til sidst. Det var sådan en ‘vi ser lige, hvor mange hindringer man kan give kroppen’-forestilling, husker hun og nævner som et andet eksempel på en fysisk udfordrende rolle Tudse i Vinden i piletræerne:

– Ham spillede jeg med en kæmpe fededragt på, som vejede 15 kilo. Jeg havde fået den sjove ide, at han skulle være sådan en affekteret ballettype, der tripper rundt på tå og går i spagat. I den periode kunne jeg slet ikke mærke mine tæer, når jeg vågnede om morgenen. I situationer som den skal man virkelig bruge alle de fysiske teknikker, man har lært på skuespillerskolen for ikke at tilegne sig længerevarende skader, fortæller den frygtløse skuespillerinde.

Low-carb på tallerkenen

Men sundhed er for Lise Baastrup ikke kun et spørgsmål om træning. Foruden motion og et opmærksomt øre mod bevægeapparatet handler det også om, hvad man lukker ind i sin krop:

– Jeg er meget på at undgå kulhydrater. For det første kan jeg regulere min vægt, hvis jeg føler, at jeg skal tabe et par kilo over bagdelen, og for det andet bliver jeg mere vågen af det. Så er der nok nogle, der vil sige ‘åh, for guds skyld, spis nogle kulhydrater, så du kan falde lidt ned’, ler Lise Baastrup og tilføjer så mere alvorligt, at maden på tallerkenen helst skal være økologisk – især basisvarer som æg, frugt og grønt, som hun spiser mest af.

Omverdenens spinkle skønhedsideal er ikke noget, hun går op i:

– Hvad andre gør og tænker, er ikke mit bord. Jeg er glad for, at jeg kan tage en kjole på og have timeglasfigur og så alligevel kunne pande én ned med mine muskler. Men det må være hårdt at være teenager i dag med de sociale medier. At leve i sådan en billedverden, hvor hovedet skal vende på en bestemt måde, og pandelokken skal falde helt perfekt. Det er noget af et pres, og jeg tror, vi kommer til at se mange med depression og andre problemer. Jeg bruger selv instagram som et arbejdsredskab – og tænker selvfølgelig også på, at billedet gerne må se godt ud, for der sidder måske en agent og tænker ‘med den makeup kunne vi godt bruge hende til det og det’ – men det må være frygteligt at bygge hele sin identitet på det. Der er jeg glad for, at jeg ikke tilhører den generation. Og jeg er glad for den tendens, der er kommet med crossfit og kvindefodbold, hvor kvinder nu også godt må være trænede og se ud, som om de laver noget og løfter noget. Det er vildt fedt, og jeg håber, at en masse små piger begynder at gå til fodbold nu – for fodbold er skidesjovt, slutter Lise Baastrup.


Kort om Lise Baastrup

  • Født 1984 i Silkeborg
  • Uddannet skuespiller i 2010 fra skuespillerskolen ved Aarhus Teater
  • Fastansat på Aalborg Teater 2011-2014, hvor hun gjorde sig bemærket som bl.a. Sally Bowles i musicalen Cabaret. Fik sit folkelige gennembrud som skolelæreren Hjørdis i TV2’s serie Rita, hvis fjerde sæson løber over skærmen i disse uger. Arbejder i dag som freelanceskuespiller med roller på både teatre og tv
  • Bor på Frederiksberg i København sammen med sin kæreste gennem 11 år, Kristoffer Harris

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.