En god familieaktivitet er at lege og bevæge sig sammen. Udendørs leg og aktivitet er en suveræn måde at være sammen på, og med lidt fantasi kan det endda tilrettelægges så det både er sjovt for alle, men også fungerer som motion og træning for både voksne og børn.
Fysisk træning er generelt en voksenaktivitet der ikke giver mening for (mindre) børn! Børns ”træning” skal anskues bredere, som aktivitet, bevægelse spas og leg – og med alderen kan man bygge mere målrettede elementer ind, fx i forbindelse med sport. Det er vigtigt at fokusere på alsidighed, og børnetræning bør sammensættes som et ’bombardement’ af øvelser og aktiviteter med en alsidig belastning af bevægeapparatet.
Det vigtigste er at børnetræning skal være sjovt. Udendørs træning bidrager netop til dette, ikke mindst fordi aktiviteterne bliver alsidige. Men børn bliver ikke nødvendigvis af sig selv glade i låget af at blive slæbt ud i en skov, og selvom det er udendørs, synes ingen børn det er fedt at lave noget der ikke er sjovt. Motivation eller ’sjovhed’ kan skabes på mange måder. For nogle kan motivation komme fra konkurrence, for andre fra udfordring, men for langt de fleste er en legende træningstilgang det der virker bedst. Det gælder sådan set også for voksne. At ’lege træning ind’ lyder enkelt, men det kræver fantasi at lave træning med børn, og det man selv synes er sjovt, synes børn ikke nødvendigvis er sjovt. Så det er godt at have et udgangspunkt og en idé, og samtidig være klar til at improvisere og rette til når det ikke fungerer. Børn har altid god fantasi, så lyt til dem undervejs og tag imod idéer. Det kan være svært når man synes man har forberedt noget man er glad for, men børneaktiviteter bliver aldrig som man havde tænkt sig. Og sådan skal det være.
Jens Bojsen-Møller er idrætsfysiolog, ph.d., forsker og professor på Norges Idrettshøgskole. Jens Løwenstein er idrætsfysiolog og arbejder med fysisk træning, idrætsundervisning og træning af børn og unge.
Træningsaktiviteter for børn – hvad skal man tænke på?Show it, don’t tell it Vis hvad øvelserne eller legen går ud på, i stedet for kun at fortælle. De færreste mindre børn evner at få forklaret en masse regler, og det bliver for hurtigt for abstrakt. Det er bedre bare at gå i gang og vise hvad man mener. Lyt: Sæt gang i noget, og vær herefter åben for input fra børnene. Prøv dog at holde strukturen – det kan meget let stikke af hvis man skal lytte for meget til alle forslag og afprøve dem. Det er en balance. Tag den med ro Pas på ikke at stresse en lang øvelsesprogression igennem. Ofte kan man få en hel formiddag til at gå med en sjov leg i en grøft i skoven, og det behøver ikke at være for poleret. Improviser Det er en fordel at have en idé, men ikke altid nødvendigt at tænke den helt til ende. Noget viser sig altid undervejs, man får en ny idé, eller børnene får selv en idé. Og ellers kan man jo altid hive en gang gemmeleg op af hatten. |
Skal du svines til?Bogen ”Svinetræning” beskriver udendørs træning for alle i en let og til tider ikke særlig politisk korrekt tone. Bogen indeholder specifikt et afsnit om udetræning for børn og voksne, og et meget stort øvelseskatalog hvor man kan finde inspiration til træning, leg og aktiv udendørstræning for børn og voksne. Bogen er skrevet af Peter Løwenstein og Jens Bojsen-Møller, begge idrætsfysiologer, og udgivet på forlaget Turbine. Se også www.svinetraening.dk og www.facebook.com/svinetraening |
Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.