Wellness: Det handler om at få folk til at føle sig godt tilpas

Af: Marianne Nørup, redaktør

Vi elsker at bliver nusset og plejet og forkælet – og vi tør efterhånden godt sige det højt. Wellness er blevet et hit.

Et sted i Købmagergades friske vinterluft, midt i myldret af mennesker, lokker fuglekvidder nysgerrige ind af en udseelig dør, op ad en smal trappe og videre ind i en eksotisk verden. Små buddhafigurer og farvestrålende puder, lyden af blide toner og rislende vand, og duften af blomster og krydderier får gæsten til at føle sig hensat til Østens mystik. Man glemmer at hektiske København City ligger lige uden for vinduet.
Og det er også meningen. Her i Ni’mat skal kunden nemlig slippe alle hverdagens bryderier og hengive sig til det totale velvære, har jeg forstået.
Jeg bliver hilst velkommen og placeret på de bløde puder med en kop te og et glas vand. Det viser sig hurtigt at her er ingenting ”bare” – teen er ikke bare en tilfældig kop te, men en kop raffineret ingefærte serveret i en lillebitte asiatisk kop, mens det tempererede drikkevand har taget smag af limefrugten der flyder dekorativt i den glaskaraffel det er skænket af. Smukke orkideer pynter og dufter – på en bunke sammenrullede håndklæder, på en lille træbakke hvor forskellige cremer og olier er anrettet, og sågar også som pynt i en behandlers hår. Jeg føler mig lidt som dronningen af Saba.

– Holdningen er vigtig her. Kunden skal være tryg, for ellers er det ikke en rar oplevelse. Derfor har jeg ansat værtinder der kun er her til at tage imod kunderne, både før og efter behandlingen. De forklarer kunden hvad der skal ske. For eksempel beroliger vi folk og fortæller at man beholder trusserne på, fortæller Heidi Østerby, som ejer Ni’mat. Hun er et levende eksempel på at det betaler sig at tage udgangspunkt i intuition og egne behov når man skal opbygge en forretning. Som konsulent i det private erhvervsliv og samtidig småbørnsmor drømte hun ofte om at slutte et langt møde med en massage – frem for fyraftensøl, kom-hinanden-ved-bowling eller hvad hun ellers kom ud for, fortæller hun. Efter flere private rejser til Østen, hvor hun oplevede traditionen for massage og kropsbehandlinger, besluttede hun at prøve ideen af herhjemme, og startede Ni’mat.
– Dengang for 11-12 år siden var begrebet ukendt her i landet. Det var bare ikke noget danskere gjorde, husker hun.

Min behandler, Julie, fortæller mig omhyggeligt hvad jeg skal igennem. Hun går ud af rummet mens jeg kan lægge mig til rette på den opredte briks, og dække mig til igen inden hun vender tilbage. Under hele seancen sørger hun for at jeg bliver holdt varm og tildækket på de områder af kroppen der ikke behandles.
Julie starter med at give mig ”hot stone massage”. Hun tager to store, glatte og flade lavasten som hun stryger op af mine ben. Stenene er meget varme, men det føles behageligt, og jeg kan mærke musklerne give slip under deres tyngde. Stenene, ind imellem afløst af Julies hænder, arbejder sig op ad min krop, så jeg kropsdel for kropsdel mærker mine muskler vågne op. Og da behandlingen er slut, er det som om kroppen er vækket til live. Jeg havde ikke ondt nogen steder da jeg kom, men jeg kan mærke nu at jeg ikke var opmærksom på den.

Heidi Østerbys ide viste sig at være holdbar. Kunderne strømmede til, og i dag har Heidi 50 ansatte i henholdsvis Ni’mat i Købmagergade og den nye afdeling på hotel Hilton.
I dag er hun langt fra alene på det danske marked, for udbuddet af spa og wellness er efterhånden bredt og varieret, også hvad angår kvalitet. Hos Ni’mat har alle behandlere en uddannelse som fysiurgisk massør og oplæres derefter internt i Ni’mat. De behandlinger stedet tilbyder, er udvalgt ud fra ét kriterium: Heidi Østerby vælger kun noget hun selv synes er både seriøst og dejligt. Derfor tager hun jævnligt til Østen og afprøver spa-centre.
– Dybest set handler det bare om at finde noget som føles rart, konkluderer hun og fortæller at Ni’mat henviser kunder med behov for behandling af sygdom eller skader til en læge eller en fysioterapeut.
Og det store fokus på nydelsen er uden tvivl en af forklaringerne på den popularitet wellness har opnået, mener fremtidsforsker Niels Bøttger-Rasmussen fra Instituttet for Fremtidsforskning.

– Indsatsen skal ikke bare forebygge sygdom i en fjern fremtid, men have øjeblikkelig positiv indvirkning på velbefindende, energiniveau og udstråling, fortæller han. Han mener at wellness er blevet så populært fordi det kombinerer to af tidens trends, nemlig stigende fokus på sundhed og stigende fokus på oplevelser. Det lystbetonede og behagelige er en spiselig vinkel på sundhed – folk vil have mulighed for afstresning og nydelse, konkluderer han.

”Buddhas olie”, hedder den næste behandling. Den tager udgangspunkt i den indiske filosofi om ”det tredje øje”, punktet på panden hvor mange indiske kvinder er tatoveret. Ved at påvirke dette punkt kan vi åbne op over for sammenhængen mellem krop og sjæl, hedder det. Jeg prøver at tage forklaringen med mig da jeg ligger lunt og godt på ryggen på briksen, med et lille håndklæde over øjnene, som beskytter mod lyset og den lune olie der langsomt drypper ned på min pande fra et lille apparat over mit hoved. Jeg skal lige vænne mig til drypperiet, som først kilder lidt. Det føles som om store mængder olie i løbet af de næste 10 minutter tager turen fra apparatet ned på min pande og derfra fordeler sig ud i hårbunden. På et tidspunkt tager Julie fat i mit hoved og masserer olien ind i hårbunden – en vidunderlig fornemmelse, som gerne måtte have varet ved meget længere. Hun blander noget velduftende shampoo i, så den skønneste duft breder sig.

Inden jeg tager afsked med Julie, smører hun min krop ind i en creme der har små sandkorn i sig, som angiveligt får de døde hudceller til at forsvinde og efterlader huden blød og modtagelig for den næring der også er i cremen. Og da jeg lidt senere forlader Ni’mat og træder ud i den virkelige verden igen, er det som om jeg kun trækker vejret halvt så ofte som da jeg ankom. Let i kroppen og let i hovedet, med et billede af en orkide på min nethinde og duften af jasmin i min nu silkebløde hud, antaster jeg – for en kort stund – verden med en dronnings værdighed.

Krise eller ej – danskerne har fået smag for nydelsen. At wellness er kommet for at blive, er hverken Heidi Østerby eller Niels Bøttger-Rasmussen i tvivl om. Og stadig flere vil sandsynligvis vælge wellness fremover, mener fremtidsforskeren. Blandt andet bliver der flere ’unge ældre’ de kommende år, som både har incitament og ressourcer til at vælge wellness, spår han.
Heidi Østerby gætter på at vi fremover kommer til at se endnu mere fokus på luksus. Men samtidig bliver wellness mere tilgængeligt.
– Min største succes er når Fru Hansen, som har fået et gavekort af sine børn og lidt modstræbende kommer herind for at indløse det, kommer ud bagefter med et saligt smil og bestiller en ny tid, smiler Heidi og slutter:
– Vi mennesker nyder at sætte os selv i centrum for en stund, for det er ikke noget vi gør ret tit. Men det har vi fortjent!

Behandlinger hos Ni’mat koster fra 650 kr. 

Se mere på www.nimat.dk.


WELLNESS

Wellness-begrebet er dukket op i det danske sprog inden for det seneste årti. Ofte forbindes det med begreber som kurophold, velværemassage, body-mind-træning, sanseoplevelser, bade/spa, kropsbehandlinger, hudpleje mv.

Web-leksikonet Wikipedia.org definerer bl.a. begrebet som:

”… et luksusbegreb (der) involverer det at tage sig af kroppens tilstand EFTER de basale behov for føde, husly og professionel behandling af sygdom eller skade allerede er blevet opfyldt…”
 

Artikler fra Krop+fysiks arkiv opdateres ikke.